Wist u dat.. 1 op de 2 werknemers wel eens een bedrijfsuitje heeft?

De markt van bedrijfsuitjes in Nederland en Duitsland

Nederland is echt een bedrijfsuitjes-land met een geschatte marktgrootte van 500 miljoen euro per jaar in 2014. Dat lijkt veel, maar in 2007, nog voor de economische crisis ging het om ruim 700 miljoen euro. Bedrijfsuitjes zijn dan ook extra gevoelig voor de economisch voor- of tegenspoed.

Uit ander onderzoek blijkt ook dat 1 op de 2 medewerkers eenmaal per jaar een uitje met zijn of haar werk heeft. Dat zijn niet altijd bedrijfsuitjes, het kunnen ook etentjes zijn.

Bij onze oosterburen in Duits staan bedrijfsuitjes nog in de kinderschoenen. Dat betekent niet dat er geen activiteiten ondernomen worden vanuit het werk, maar veelal zijn dat uitjes als het bezoeken van een kerstmarkt of een kerstdiner. De markt is in Duitsland zelfs in absolute zin kleiner dan de Nederlandse markt, ook al heeft Duitsland meer dan vijfmaal zoveel inwoners.

In de jaren 2016 en 2017 heeft de Nederlandse markt van bedrijfsuitjes zich weer enigszins hersteld. De jaren van economische crisis heeft wel haar sporen achtergelaten. Zo zijn veel organisaties die zich op de feestmarkt richtten failliet gegaan en is de prijsdruk bij de resterende partijen hoog te noemen.

 

 

 

 

No Comments Yet

Leave a Reply