Hoe organiseert u een geslaagd bedrijfsuitje?

Hoe organiseert u een geslaagd bedrijfsuitje?
Voor ons is het begin van het jaar (gelukkig) altijd een heel drukke periode.  De brochure is toegestuurd, en u bent massaal aan het bedenken wat u voor een bedrijfsuitje zou kunnen organiseren dit jaar. Maar wat is er belangrijk bij het organiseren van het bedrijfsuitje?

1. Regel uw eigen succes

Uit onderzoek van de vacaturebank blijkt dat er vooral vooraf veel geklaagd wordt over het voorgenomen uitje. Begrijpelijk dat u hier niet op zit te wachten. We hebben drie oplossingen om dit te voorkomen:

1a. Geheimhouding!

Regelmatig wordt ons gevraagd emails via een sluiproute aan te leveren omdat men het uitje tot op de dag zelf geheim wil houden. Op deze manier voorkomt u inderdaad dat het uitje in een negatieve sfeer besproken wordt. Uit hetzelfde onderzoek blijkt namelijk dat achteraf niet of nauwelijks wordt geklaagd.

1b. Stemmen.

Een andere tip die we hebben is het keuzeprogramma; er zijn zo ontzettend veel uitjes dat u er drie zou kunnen kiezen en vervolgens uw collega’s kunt laten stemmen.

1c. Iedereen blij: Keuze!

Ieder kiest zijn of haar eigen onderdeel. Dit is speciaal bij grote groepen heel handig! U laat een programma maken met een aantal gezamenlijke momenten. Vaak zijn dit de eet-momenten zoals koffie en gebak, een lunch en een diner. Ertussen heeft iedereen de keuze uit drie onderdelen. Ieder kiest waar hij/zij zin in heeft en vervolgens ziet u elkaar weer bij het diner. Of u praat als groep weer bij tijdens een rondvaart. Iedereen blij. We hebben volop ideeën voor u, en een offferte is gratis!

2. Belangrijk: Informeel contact 

Als mensen gevraagd wordt wat er belangrijk is aan het teamuitje wordt er veel geantwoord in de trant van ‘samen iets doen’ en vooral; ‘de borrel’. Hieruit blijkt dat u het fijn vindt om informeel contact te hebben met elkaar.

Dit klopt met de ervaring die wij hebben. Zo bent u tijdens al onze ‘Happen en stappen’ programma’s tijdens het eten onder elkaar, en eet de gids niet mee. Niet dat de gidsen niet leuk zijn, integendeel, maar de groepsdynamiek verandert toch als er iemand bijzit die niet op de hoogte is van de sfeer, de onderlinge verhoudingen en de inside jokes.

Zorgt u bij het kiezen van het bedrijfsuitje in elk geval voor wat ontspanning in het programma.

3. Voor wie organiseert u het? 

Als u samen iets nieuws doet, zorgt dat ervoor dat u elkaar eens op een andere manier leert kennen. Samen iets voor de eerste keren beleven verbroedert, en levert veel stof op om gezellig over na te praten tijdens het afsluitende etentje.

Qua activiteiten hebben we hier veel ideeën voor, u kunt bijvoorbeeld denken aan actieve bedrijfsuitjes met schermen of duiken, of creatieve personeelsuitjes met een lachworkshop of smartlappenworkshop, ook kunt u het in de culinaire hoek zoeken met een fijne kookworkshop.

Ook in de competitieve sfeer zijn er veel leuke programma’s die in de stad gespeeld kunnen worden. Kijk goed naar wat uw groep in het verleden allemaal al gedaan heeft en wat hier wel/niet leuk aan was.

4. Keep calm, het is een uitje!

Hoewel het op papier leuk lijkt om een programma te hebben met veel actieve onderdelen kan het gauw teveel worden. We hebben dit zelf ook zo ervaren in onze testrondes. Zo lijkt het leuk om een bedrijfsuitje te doen met een citygame én een creatieve workshop, maar als je dan ’s avonds het restaurant binnenkomt in de wetenschap dat je ook nog je eigen diner moet gaan maken is het in de praktijk toch lekkerder om gewoon aan te schuiven voor een etentje zodat je lekker bij kunt kletsen.

5. Ten slotte wat praktische tips: 

Hoeveel personen opgeven?
Zorgt u ervoor dat u bij het reserveren of aanvragen van het uitje aangeeft wat uw ondergrens is qua aantal deelnemers, maar ook wat de bovengrens is. Vraagt u goed na tot hoever van te voren u deelnemers nog kosteloos kunt afmelden.

Allergieën of diëten?
Als u intern gaat mailen over het bedrijfsuitje, vraagt u dan meteen naar allergieën en diëten. Bij het diner levert dit ter plekke vaak weinig problemen op, maar voor de lunch of het koffie met gebak moment is het wel zo gezellig als men ook hier alvast wat alternatieven heeft geregeld.

 

Foto’s!
U kunt een paar mensen foto’s laten maken, en dit aan de groep bekend maken van te voren. Dit heeft twee voordelen:

1.  Op deze manier bent u ervan verzekerd dat het uitje uit verschillende invalshoeken vastgelegd wordt en dat alle hoogtepunten in beeld komen.

2. Omdat iedereen alle foto’s na afloop krijgt zitten niet alle deelnemers de hele dag met de telefoon voor hun gezicht. U kunt de foto’s na afloop verzamelen voordat u ze intern verspreidt, of misschien vindt u het zelfs leuk om ze af te drukken en op te hangen.


Laat u niet gek maken

Denk niet dat uw groep alleen gaat teambuilden tijdens de extreme teambuildingsactiviteiten met alle ontberingen en ongemakken die hiervoor bedacht zijn. Juist helemaal uw ding? Prima!

Maar mocht dat niet zo zijn: Als u ervoor zorgt dat de groep tijdens het bedrijfsuitje een paar keer ‘gehusseld’ wordt heeft u gek genoeg al snel hetzelfde effect. Iedereen komt tijdens het uitje in contact met steeds andere collega’s waardoor er spontaan nieuwe contacten ontstaan. Het houdt de dynamiek in de groep fris en de afwisseling in het programma doet de rest.

Onze Happen en stappen programma’s sluiten hier goed bij aan, of bijvoorbeeld de E-bike tocht. Wilt u het wat competitiever? Kies dan een spel waarbij je in teams tegen elkaar speelt maar als groep tijdens het spel toch continu contact kunt houden, zoals tijdens ons ‘How to lose a million’ citygame.

Geniet!
U heeft alles geregeld, iedereen een paar keer gemaild, de deelnemerslijst bijgehouden, alle vragen van collega’s beantwoord, misschien zelfs de locaties bekeken, kortom; alle collega’s weten waar en op welke tijd ze worden verwacht. Klaar. Nu is het ook voor u tijd om achterover te leunen. U heeft er alles aan gedaan om het teamuitje goed georganiseerd te krijgen, op de dag zelf is het tijd om alles los te laten. Ontspan en geniet van uw uitje!

No Comments Yet

Leave a Reply